חכמת הקבלה ותורת הסוד

תורת הסוד


תורת הנסתר או חכמת הנסתר מושגים שמיסטיקנים משתמשים בו לתיאור פרסומים ופרקטיקות העוסקים בגילוי וחיזוי "האמת" החבויה, שהיא מעבר לנגלה או תפיסת המודעות במציאות הרגילה, מציאות "על טבעית" שאינה נתפסת בחושים הרגילים ואינה נאמדת באמצעות כלים רציונליים, שכליים ומדעיות, תורת הנסתר איננה נסמכת על תצפיות ניסויים ולוגיקה, 

חכמת הסוד, או תורת הנסתר כוללת כלים רוחניים ומגאים, כגון תקשור, אינטואיציה - חוש שישי, אסטרולוגיה, ספיריטואלי, נומרולוגיה, חלומות, קלפי טארוט, קבלה ומיסטיקה יהודית ועוד...

לחלק מתורות הנסתר ישנם זיקה לאמונה ודת, כגון קבלה ומיסטיקה יהודית בראשי תיבות נקראת ח"ן, בעיקר בצירוף הכבול "יודעי ח"ן". בהשאלה משמש הביטוי "יודעי ח"ן" לתיאור קבוצת אנשים המבינים קודים המובנים רק להם.

לפי היהדות המסורתית, התורה נחלקת לשניים

א. החלק החיצוני שבתורה, כל מה שנגלה לעיני לומד התורה, תנ"ך החל מימי חז"ל כולל התלמוד, שולחן ערוך. ועוד...

ב. החלק הפנימי של התורה, הקבלה תורת הנסתר והסוד, שמבוססת בעיקר על ספר הזוהר, היכל המרכבות וספר היצירה

הקבלה הלא היא חכמת סוד והנסתר, הייתה במשך מאות שנים אסורה ללימוד לכל מי שלא למדו היטב את המשנה ושגילם מתחת לארבעים שנה

האריז"ל שינה את המצב הזה כשהכריז שישנה מצווה לגלות את חכמת הקבלה, ומאז ועד ימינו אלו, החלה תורת להיות מופצת ברבים על ידי תלמידיו, כיום תורת הקבלה הפכה להיות אוניברסלית ולנחלת ההמונים, והתרחבה גם בקרב לא יהודיים ששואבים מלימוד הקבלה ותורת הנסתר, השגות הבנות כוחות ואנרגיות רוחניות משנות גורל ומציאות.

עם פרסומו של ספר הזוהר וייחוסו לתנא  הקדוש רבי שמעון בן יוחאי.

קבלה


תורת המיסטיקה היהודית "תורת הסוד" תורת הנסתר. מהווה את אחד השורשים העיקריים והעמוקים במחשבה היהודית, היא מתחילה במיסטיקה העברית הקדומה - ספרות ההיכלות והמרכבה, התרחבה התפשטה והתפרסמה בחבל פרובאנס שבדרום צרפת, צפון ספרד, וארצות המזרח החל מהמאה 12 והמאה ה-13. 

לתורת הקבל הייתה השפעה גדולה מאוד על כל חיי הרוח והמסורת היהודית, ועל תנועות רוחניות שונות, 
מחשבת הקבלה חושפת בעיקר את שאיפתו של המקובלים כמיסטיקנים להתאחד באיחוד מיסטי, איחוד חווייתי ותודעתי עם האלוהים, על ידי צמצום הפערים בין העולם הגשמי, המציאות שבו חי האדם, לבין האלוהים המציאות האלוהית הנסתרת

המקובלים והמיסטיקנים היהודים, תופסים את המציאות הגשמית הרגילה כחלק ממערכת סמלית המשקפת גילוי הבורא בעולם

המקובלים או מיסטיקנים יהודיים, מבקשים לחקור ולפענח דרך לימוד והתבוננות מעמיקה, את מקור ומשמעות ההוויה האלוהית הנמצאת ומסתתרת בכל דבר במציאות חיינו. 

מקובל או מיסטיקן יהודי מבקש על ידי כך להתעלות במעלות השלמות הרוחנית, שמשמעותה השבת הנשמה האלוקית לשורשה העליון, תוך דבקות והיאחזות באמונה הדתית: קיום המצוות, תפילה, לימוד תורה ושמירה על המסורת וההלכה היהודית.

 הקבלה עושה הבחנה ברורה בין דמותו וכוחו האין סופית של האל הרצון האין סופי, לבין כוחו ייעודו ומהותו הרוחנית של האדם, הרצון המוגבל

אין יצור נברא בעל יכולת השגה "אין סופית" האין סופי הוא מעמד המתגלה ושמור באדיקות רק לאלוהים

עשר הספירות


בחינות שמהן האציל הבורא חלק מוגבל מכוחו האין סופי לאדם, ושדרכן הוא ברא את העולם ומנהיג את העולם. 

עשר הספירות בקבלה :

"כתר, חכמה ובינה" - עליון

"חסד, גבורה, תפארת, הוד נצח יסוד" -  תחתון

מלכות נותנת לכולם ומקבלת מכולם

הקבלה חוקרת את עולם הספירות במטרה לברר את מעמדה וייחודה של כל ספירה, דרך השתלשלות ההאצלה האלוהית. 

הספירות שונות זו מזו, וגם מנוגדות זו לזו, הן מחולקות ל 3 קבוצות ימין, שמאל ואמצע, הנקראים דינים ורחמים.

מערכת הספירות מצויה בזרימה של כוחות מנוגדים,  מקובלים או מיסטיקנים מומלצים, מנסה למצוא את האיזון הרוחני בניהם ולהסיר את המתיחות הקיימת ושוררת בכוחות הספירה. להשכין הרמוניה ושלמות בניהם

עשרות הספירות נקראות "עץ החיים" ומשולות לגוף האדם, על ידי כך מתאפשרת לנו להשפיע על העולם בצורה חיובית, צד שמאל, מזוהה עם הנקבה. צד ימין עם הזכר.

הקבלה עוסקת בשני מאפיינים עיקריים ובולטים:

1. לימוד מהות הבורא וכוחו האין סופי, האדם מהות ייעוד ועשר הספירות. הלוגיקה והפילוסופיה הרוחנית הנסתרת שנמצאת מאחורי כל דבר.

2.  "קבלה מעשית" ההיבט האינטואיטיבי והחווייתי של הקבלה, כלים טכניקות ושיטות מעשיות, שמטרתם לחוש את ההוויה אקסטזה רוחנית, מדיטציה רוחנית במטרה להתקרב לאור הבורא על מנת מנת לקבל כוחות והארות רוחניות, התנתקות מהגוף הפיזי וכניסה לעולם הרוחני עולם האלוהות. קבלה מעשית עוסקת בחיזוי ונבואה, שיטות מרפא שונות טבעיות והוליסטיות כגון  הילינג קבלי לגוף לנפש ולנשמה.


קבלה מעשית


קבלה מעשית בנויה מיסודות מאגים ומיסטיים, דבר שלרוב אסור בעיסוק ושימוש לפי הזוהר והמיסטיקה היהודית.

תורת הסוד והקבלה – מעבירה לנו מסרים שבשלמות הבורא יש ריבוי של כוחות עילאיים השונים זה מזה. כוחות השייכים רק לבורא המבטאים מהו טוב ורע.

היסוד המגי. להבדיל מהיסוד הרוחני, מיסטיקנים מומלצים או מקובלים פועלים בעולמות עליונים ומבקש על ידי כך לגמול ולהטיב עם הבורא

פעולה מגית מטבעה פעולות בעולמות חיצוניים שמחוצה לעולם המוכר לנו הנקראים עולמות עליונים, המטרה להיטיב עם האדם ולסייע לו למצוא ולהבין את ייעודו מהותו ורצון הנשמה האלוקית שבתוכו.

פעילות מאגית לפי הקבלה המעשית קשורה לשימוש בשמות האל וסוד האותיות או דרך 32 סודות הבריאה שהם עשר הספירות ו עשרים ושתיים אותיות האלף בית. מהם נברא ומונהג העולם. הנקראות "לב"

מיסטיקנים ומקובלים מבקשים על ידי כך לשנות את סדרי המציאות לטובתם דרך השימוש בשמות האל ו 32 סודות הבריאה. בלחש, בפה, בכוח המחשבה והריכוז, ואו על ידי קמעות שונות והנושאות את שם הבורא, שהם  צירופים של לשון הקודש.

השימוש בקבלה מעשית מאפשר שימוש בקמעות, לצורכי ברכה ורפואה, פתיחת מזל, הסרת חסימות, קבלת השפע, חיזוי ועוד...

חכמת הקבלה לעומתה מרבה להזהיר אותנו ולהרחיק אותנו משימוש בקבלה מעשית. משום שלפי המקובלים " כל העוסק בקבלה מעשית נחוצה טהרה מטומאת המת, שאותה ניתן לטהר ולהסיר רק באמצעות אפר של פרה אדומה, שמאז חורבן בית המקדש לא נמצאה כזו. 

פעולה מאגית ידועה ומפורסמת מוכרת לנו היא סיפור הגולם, יצירתו כביכול של גולם, המהר"ל מפראג  החל ליצור גולם באמצעות שימוש באותיות הקודש. גם הגר"א, אולם הפסיק אותו לאחר שראה אותות וסימנים משמיים שמים שאסור לו. 

כאמור השימוש בקבלה מעשית אסור בהחלט מאחר והוא מעניק למיסטיקנים או למקובלים כוחות המשתווים לבורא. וזו כפירה בכוחו של האל. מעצם הרצון של המקובל או המיסטיקן להשתוות לאל. 


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

קבלה-ריפוי רוחני ונפשי

מיסטיקנים

קבלה - מיסטיקה יהודית